Jun 28

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak

Admin ucapkan Selamat Menyambut Bulan Ramadhan Al-Mubarak kepada semua pengunjung blog ini serta para rakan seperjuangan di luar sana… Semoga ibadah kita pada tahun ini mendapat seribu keberkatan oleh Allah… Amin…

Mar 08

Pesawat MAS MH370 Hilang


Sebuah pesawat MAS MH370 yang dalam penerbangan menuju ke Beijing telah terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara dan sehingga kini masih gagal dikesan. TUDM dan APMM telah menghantar pasukan mencari dan mengesan pesawat tersebut.

Pesawat yang membawa 227 penumpang termasuk dua bayi dan 12 orang krew itu dijadualkan tiba di Beijing jam 6:30 pagi tadi. Bagaimanapun ianya terputus hubungan dengan Pusat Kawalan Trafik Udara di Subang kira-kira jam 2.40 pagi tadi. Berita yang tersebar sebelum ini yang mendakwa pesawat tesebut mendarat cemas di Nanning, China disangkal oleh MAS dan mendakwa ianya tidak benar.

Pihak berkuasa Vietnam pula melaporkan, pesawat tersebut kali terakhir dikesan oleh Pusat Kawalan Trafik Udara di Ho Chin Minh.

Flightradar24 pula mendakwa pesawat tersebut terputus hubungan ketika melalui perairan Vietnam…

Bagaimanapun nasib penumpang dan krew pesawat masih belum diketahui hingga kini… Berikut adalah senarai nama krew MH370 yang berada di dalam pesawat tersebut.

Maklumat terkini mendakwa bangkai pesawat tersebut telah ditemui di perairan Vietnam, bagaimanapun ianya belum dapat disahkan oleh DCA dan MAS… Penumpang pesawat terdiri dari…

1. China – 152 dan 1 bayi
2. Malaysia – 38
3. Indonesia – 12
4. Australia – 7
5. Perancis – 3
6. Amerika Syarikat – 3 dan 1 bayi
7. New Zealand – 2
8. Ukraine – 2
9. Kanada – 2
10. Rusia – 1
11. Italy – 1
12. Taiwan – 1
13. Belanda – 1
14. Austria – 1

Apapun kita doakan semoga nasib mereka dapat diketahui segera…

Mar 02

Maaf Lama Tak Update

Maaf Lama Tak Update

Maaflah para pengunjung blog ini sebab lama tak update posting…

Bukan apa… Tengah menunggu waktu edah dengan hosting sekarang ni tamat…

Admin tengah plan nak transfer hosting lain yang lebih affordable dan murah…

Hu hu hu hu hu hu…

Maaf ya sahabat…

Dec 06

Nelson Mandela Meninggal Dunia

Nelson Mandela Meninggal Dunia

Mantan Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela (gambar) meninggal dunia secara tenang di rumahnya di Johannesberg selepas menderitai penyakit jangkitan paru-paru kata Presiden Jacob Zuma dalam kenyataan secara langsung disiarkan stesen televisyen negara itu.

Mandela, 95, yang merupakan bekas presiden kulit presiden kulit hitam pertama Afrika Selatan itu memimpin perlawanan terhadap dasar Apartheid dan pernah dipenjarakan selama 27 tahun.

Beliau menerima rawatan di rumahnya selepas tiga bulan terlantar di hospital.

Mandela akan dikebumikan dalam upacara negara dan bendera Afrika Selatan akan dikibarkan separuh tiang.

Dec 04

Update Keadaan Banjir Pantai Timur

Update Keadaan Banjir Pantai Timur

Sebenarnya aku tak tahu nak update apa, sumber maklumat pun tak boleh pakai satu sen pun… Biasanya aku bergantung kepada maklumat dari portal infobanjir JPS, portal bencana Majlis Keselamatan Negara dan portal bencana alam Jabatan Kerja Raya…

Akan tetapi portal infobanjir tidak memaparkan kemaskini terkini paras air sungai serta kadar hujan yang turun sejak 2 Disember yang lepas. Tak tahulah apa masalah dengan Jabatan Pengairan dan Saliran ni… Mungkin Pengarahnya tidur… Manakala portal bencana Majlis Keselamatan Negara pula mengalami masalah bandwidth yang tepu dan menyukarkan akses ke portal tersebut kerana terlalu lembab untuk loading. Manakala portal bencana Jabatan Kerja Raya pula, baru hari ini dapat dibuka…

Apa yang aku dapat beri di sini ialah infografik tentang keadaan banjir di Pantai Timur…

Nov 10

Syabas PDRM. Pengawal Rompak Bank Berjaya Ditangkap.

Syabas PDRM. Pengawal Rompak Bank Berjaya Ditangkap.

Pengawal keselamatan yang merompak sebuah bank di USJ dan menembak kerani bank dengan pump gun (gambar) pada 23 Oktober yang lalu, akhirnya berjaya diberkas oleh PDRM di Kampung Belungkor, Kota Tinggi pada jam 7 pagi tadi, demikian menurut kenyataan rasmi yang dikeluarkan Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman.

Bertindak atas maklumat, Pasukan Ops Cantas Khas Polis Diraja Malaysia (PDRM) berjaya memberkas lelaki terbabit dan berjaya menyelesaikan kes itu. Baru-baru ini negara dikejutkan dengan rompakan kejam di sebuah bank oleh pengawal keselamatan institusi kewangan itu sendiri yang turut menembak mati pegawai operasi bank berkenaan, Norazita Abu Talib, 37.

Nov 06

Petronas Dilanda Kontroversi. Didakwa Abaikan Bumiputera.

Petronas Dilanda Kontroversi. Didakwa Abaikan Bumiputera.

Apa sudah jadi dengan Petronas? Lepas satu-satu kontroversi melanda syarikat petroleum pertama Malaysia ini… Bermula dengan isu Petronas meminggirkan bumiputera dalam pemberian kontrak dan mula membuka kontrak kepada bukan bumiputera. Petronas menggunakan alasan ‘TIDAK LAYAK’ dalam pemberian kontrak terhadap bumiputera.

Trend paling membimbangkan sejak dua atau tiga tahun lalu adalah peluang membuka stesen Petronas baru diberikan kepada bukan Bumiputera. Malah pengusaha baru stesen Petronas juga ditekan dengan kewujudan perjanjian baru untuk membuka stesen minyak Petronas. Kadar sewa juga dinaikkan daripada lapan peratus dalam perjanjian lama kepada 24 peratus dalam perjanjian baru.

Bukan itu sahaja, Petronas juga boleh menamatkan penyertaan syarikat Bumiputera dalam Program Pembangunan Vendor lebih awal dari 10 tahun jika mereka tidak mencapai tahap diperlukan, tidak mengikut peraturan atau berhadapan masalah lain. Jika perkara ini berlarutan, maka syarikat bumiputera dalam sektor minyak dan gas akan berkubur.

Selain masalah di atas, Petronas juga didakwa mengubah polisi dengan mengamalkan dasar baharu, yang bertentangan dengan dasar penubuhan syarikat minyak negara itu untuk membantu peniaga tempatan. Di mana Petronas tidak lagi menjual produk seperti nasi lemak, roti dan kuih-muih yang dibekalkan syarikat kecil bumiputera atas alasan menjaga kualiti produk Petronas.

Petronas juga didakwa memberikan monopoli kepada sesetengah syarikat luar, termasuk bagi pengangkutan minyak dan pembekalan produk makanan di stesen Petronas. Nasi lemak, kerepek dan roti di stesen Petronas tak boleh lagi dibekalkan oleh makcik-makcik di kampung, semuanya diberikan kepada satu sahaja syarikat, yang berasal dari luar negara.

MTEM (Majlis Tindakan Ekonomi Melayu) juga pernah mengadakan pertemuan dengan pengurusan tertinggi Petronas berhubung isu ini pada Februari lalu namun hasilnya tidak memuaskan. Mereka (Petronas) tidak bersedia memberi komitmen kepada perkara dibincangkan dengan MTEM dalam pertemuan itu, terutama berhubung agenda Bumiputera dan Melayu.

Sewajarnya perkara ini diselesaikan segera. Kita tunggu apa yang Perdana Menteri kita mampu lakukan? Adakah beliau akan meminta bantuan punahsihatnya?

Sumber:


Petronas diminta perjelas maksud ‘tak layak’

Pemilik stesen Petronas tertekan

Petronas didakwa ubah polisi?

Nov 06

Sikap Gelojoh Najib Bakal Menghancurkan Barisan Nasional

Sikap Gelojoh Najib Bakal Menghancurkan Barisan Nasional


Hang dok pikir pasal apa tu Najib?

Mungkin ramai kalangan cybertrooper Barisan Nasional sentap dan marah membaca tajuk di atas, bagaimanapun itulah hakikatnya… Najib terlalu tamak dalam mengejar kegemilangan hingga dia sanggup potong line pemimpin-pemimpin parti komponen Barisan Nasional seperti MCA dan Gerakan. Kenapa aku berkata sedemikian?

Jika kita lihat trend Najib kebelakangan ini suka umumkan pelbagai peruntukan untuk orang cina walaupun jelas semasa PRU 13, penolakan besar-besaran orang cina terhadap Barisan Nasional telah menafikan Barisan Nasional mendapat majoriti dua per tiga… Najib seolah-olah sedang syok sendiri mengejar nama kononnya beliau akan dipandang tinggi oleh kaum cina apabila menabur pelbagai peruntukan kepada kaum cina ini…

Kesilapan Najib ialah sepatutnya yang menyampaikan peruntukan dan bantuan kepada orang cina ini bukan beliau… Sepatutnya yang lakukannya ialah pemimpin MCA dan Gerakan sendiri… Apabila Najib melakukan sedemikian, maka pada pandangan orang cina, MCA dan Gerakan sudah tidak ada fungsinya lagi, apabila asyik Najib sahaja yang salurkan peruntukan… Ahli-ahli MCA dan Gerakan pula merasakan mereka sudah dipinggirkan oleh Najib…

Tun M kata nk handle Cina ni “ADA.CARAnya”.. itu yg pemimpin UMNO skrg kena pergi menuntut. Jgn jd bodoh sombong. Jumpa depan cakap lain, buat benda lain. Tak payah bayar consultancy fee berjuta2. FOC je..

Tun juga selama 22 tahun TANPA GAGAL beri peruntukan kpd SJKC/T/mubaligh, tokong/kuil dlm Bajet tahunan. Tp masih mampu dpt 2/3, Melayu/Cina/India majoritinya sokong. Itu yg perlu dikaji, KENAPA & BAGAIMANA.

Tun TANPA GAGAL hulur gak… tak penah dgr Cina komplen kata tak dpt…

Tun TANPA GAGAL gak tunjuk “sapa BOS”

Sbb tu xpenah dengar Tun umum bagi itu ini… apa fungsi MCA masa PRU/PRK?

La ni semua umum nk tunggu PM/TPM… org Melayu marah, org Cina tak pecaya MCA/Gerakan..

Smpi kat kuil Batu Caves pun panggil PM melayu pi umum… apa hal?

Cuba banding Samy Vellu / Ling Liong Sik / Lim Keng Yaik dgn pemimpin skrg dlm parti diorg..?

Kerajaan hari ini dah lah kerajaan Melayu Bumiputera tetapi tunduk kat mereka.

Sumber: SSTDM

Nov 05

Sokongan Pengundi Cina Meningkat. Fakta Atau Auta?

Sokongan Pengundi Cina Meningkat. Fakta Atau Auta?

CyWar geli hati dengan kenyataan penyedap hati Najib ni… Kesian… Percaya lagi dengan kaum cibai kat Malaysia ni… Diorang ni langsung tak boleh dipercayai… Itupun Najib masih mahu melutut dan merayu undi kaum cibai hingga sanggup sedekah RM 2 juta secara buta-buta untuk SKJC di Sg Limau yang cuma ada 15 orang murid semata-mata kemaruk dengan undi cibai-cibai ni semua…

Hakikatnya Najib sekali lagi kena kencing dek cibai-cibai ni semua… 65% pengundi kaum cibai ni langsung tak keluar mengundi… Malah paling memalukan PDM Bukit Besar yang mana kawasan kaum cibai ini memberikan sebanyak 1415 kepada PAS berbanding Barisan Nasional yang cuma mendapat 943 undi sahaja…

Jadi di sini dari manakah maklumat yang Najib perolehi tentang sokongan pengundi kaum cibai meningkat? Sedangkan 65% kaum cibai ini tidak keluar mengundi dan PDM Bukit Besar yang merupakan kawasan kaum cibai ini memberikan sebanyak 1415 undi kepada PAS?

Jadi kepada Perdana Menteri Malaysia, merangkap Presiden UMNO dan Pengerusi Barisan Nasional, hentikan sahaja segala bantuan kepada kaum cibai ini… Tidak perlu lagi merayu dan memikirkan tentang ketiadaan wakil MCA serta Gerakan dalam kabinet… Buat apa memberi pada yang tak sudi…

Nov 05

Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah


Selamat Menyambut Tahun Baru Hijrah



CyWar Putrajaya mengucapkan Salam Maal Hijrah buat semua pengunjung blog ini tak kira kat mana korang berada…

Pagi ini CyWar akan berada di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) untuk bersama-sama memeriahkan Sambutan Maal Hijrah  peringkat kebangsaan di sana.

Apakah azam korang sempena tahun baru hijrah ini? Azam CyWar pada tahun baru hijrah ini adalah untuk terus berjuang mempertahankan Islam serta menentang kebatilan yang cuba menggugat kestabilan negara tercinta ini. Inshaa Allah…

Older posts «