«

»

Aug 14

Apa Kejadahnya Seksyen 114A Ni!!?

Apa Kejadahnya Seksyen 114A Ni!!?

Berkuatkuasa 1 Jun 2012, Pindaan kepada Seksyen 114 (a) Akta Keterangan 1950 yang kini dikenali Akta Keterangan (Pindaan) 2012, akan diguna pakai untuk mendakwa individu yang dianggap bertanggungjawab menyebarkan fitnah atau dakyah yang boleh mengganggu gugat kebajikan atau privasi orang lain. Antara Pindaan kepada Seksyen 114 (a) Akta Keterangan termasuk ketetapan adalah seperti berikut:

Jika nama anda, gambar atau nama samaran dilihat di mana-mana penerbitan yang menggambarkan diri anda sebagai penulis, anda dianggap telah menerbitkan kandungan itu.

Jika paparan kenyataan diperoleh dari akaun Internet atau telefon anda, anda disifatkan sebagai penulis melainkan jika dibuktikan sebaliknya.

Jika anda mempunyai kawalan atau jagaan mana-mana komputer yang menerbitkan mana-mana bahan, anda dianggap sebagai penulis melainkan ia dibuktikan sebaliknya.

Pergi jahanam la sama akta syok sendiri ni!!

eXception memang tak setuju sama sekali undang-undang berat senget sebelah ini dilaksanakan…

Apa kejadahnya!!

Kalau yang dok tabur fitnah tu Kim Jung Woo atau King Jason atau Jeneral Yakuza Ogawa

Diorang post pulak benda fitnah tu kat wall Facebook orang lain…

Pastu orang tu pulak yang kena taik diorang…

Mana adil macam ni!! Yang tukang tabur fitnah dok goyang kaki… Yang kena taik pulak kena dakwa??

Tak boleh jadi macam ni!!

Nota: eXception takkan menyertai Internet Blackout… eXception akan terus menulis… Lantak korang la kalo nak bergelap satu rumah sekalipun!!


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>